måndag 18 juni 2007

Tre generationer

Jims döttrar skulle vara hos sin mamma den här helgen (Alison kom hem från Florida i går), men eftersom det är Fars dag, kom de över hit på dagen.

Efter att Jim vederbörligen uppvaktats med kort och presenter, var det dags att ge sig av över till farfar för mer uppvaktanden. Jim meddelade mig att han tänkte GÅ över med tjejerna och Daniel i vagnen. Jag kunde ta bilen, om jag ville. Något förbryllad förklarade jag att jag givetvis går med dem. Det är ju jag som alltid brukar hävda att det faktiskt går att gå de knappt 500 metrarna till svärföräldrarna.

Äldsta dottern däremot undrade varför Daniel placerats i vagnen istället för bilbarnstolen, varpå Jim förklarade även för henne att vi ska gå. Ni skulle sett hennes min! Men hon är inte riktigt i en sits där hon kan protestera (mer om detta senare).

Det gick bra att gå, trots hettan. Det tog lite drygt 5 minuter. Det går snabbare hem, för då är det nedförsbacke.

Hos farfar blev det mer kort- och paketöppnande. Vi försökte få till ett fint tre-generations-kort med Daniel, hans pappa och farfar, men det lilla barnet ville inte samarbeta, för vid det laget hade han tröttnat. Det bästa av dessa kort finns nedan, men först några betydligt bättre kort på Daniel och farfar, som Kelsey lyckades åstadkomma:


Visst är de lite lika?




Och här har vi tre generationer grabbar:

När vi kom hem försvann 15-åringen snabbt in på sitt rum. Hon är inte direkt på något strålande humör. Hennes betyg kom medan hon var i Florida. Underkänt på alla slutprov! Och urusla betyg. Betydligt värre än väntat. Hon har haft ett tufft år, varit mycket sjuk och gått på mediciner med jobbiga biverkningar, och med en pojkvän som gjorde slut sista skolveckan före slutproven. Så hon har ursäkter. Men det är också uppenbart att hon utnyttjat situationen för att slippa anstränga sig och att hon prioriterat annat än skolan. Och inte verkade hon särskilt bekymrad över skolresultaten heller.
Här i USA bestraffar man barn på ett helt annat sätt än hemma. Jims döttrar har dock alltid varit välartade det har inte funnit några skäl att bestraffa dem. Men denna gång var det viktigt att få henne att förstå att det är allvar. Så hon har fått utegångsförbud i två veckor, förbud att ha någon som helst kontakt med kompisarna under samma tid, mobiltelefonen beslagtagen under resten av sommaren och regler att rätta sig efter. Bl.a. måste hon äta ordentligt och gå och lägga sig före 11. Allt för att hon förhoppningsvis ska fundera över sina prioriteringar och skaffa sig lite bättre vanor inför skolstarten i höst. Gissa vad hon är mest upprörd över? Mobiltelefonen så klart!

Nu är det snart midnatt. Daniel sover sedan någon timme, Jim snarkar i soffan framför tv:n och jag funderar på att gå och lägga mig. Det är hett ute och hög luftfuktighet. I marken är det torrt och ute känner man en lätt rökdoft från en skogsbrand en bit bort. I morgon ska det bli 36 grader, enligt prognosen.

Inga kommentarer: