söndag 24 juni 2007

Söndagsmat

Om jag bara kunde komma på vad jag vill ha! Att äta alltså. Tänkte laga Gaspacho idag, men det är kyligt. 26 grader enligt lokala väderwebsiten, men det vet jag inte om jag tror på. Snarare runt 18. Igenmulet och grått. Har regnat hårt hela natten. Inte riktigt Gaspacho-väder, tycker jag. Men vad ska vi äta istället?

Igår åt vi gott hela dagen. Först ugnspannkaka till sen frukost efter att Jim hämtat Kelsey från lägret. Med jordgubbarna och grädden som skrapats av från den misslyckade midsommartårtan.

Till sen lunch blev det medelhavswraps, med squash, lök och paprika stekt i olivolja, färsk babyspenat, tomat, soltorkad tomat, cheddarost, hommus och italiensk dressingkryddad sour cream.

På kvällen åt vi bakad potatis och färska, jättegoda majskolvar.

Läste förresten en teori om att den utbredda fetman här kanske beror på ensidig kost, nämligen majs. De äter kött från djur som fötts upp på majs. Ofta tillagat genom stekning/frittering i majsolja, ibland panerat i blandning som innehåller majsstärkelse. Mjölk från kor och ägg från höns som utfodras med majs. Bröd bakat med majsstärkelse, majsolja och majssirap. Majssirap, majsstärkelse och majsolja finns i nästan allt. Juice t.ex. är sötat med majssirap. Fast än mer intressant är att man som vegetarian nu måste kolla om appelsinjuicen innehåller fiskolja. Allt fler produkter berikas med omega3-fettsyror, inklusive juicen!

Nej, får ta och göra en kylskåpsinspektion och se om jag får lite inspiration.

Det blev vegetariska "kött"bullar med spagetti och tomatsås. Jättegoda köttbullar, de var nya i vår Kroger-butik. Kroger har ett stort sortiment vegetariska och ekologiska produkter. Nu har de byggt om, och fyllt på med nya produkter. Det ska bli spännande att se vad det blir mer - det var fortfarande tomt på några av fryshyllorna igår.

Mamma säger att jag måste skratta så att ni får se hur jag ser ut då.
Duger det här?

Ibland är det skönt att bara ligga och titta!

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Karin!
Det är den här tiden på året då vi brukar ses något dygn på Kallsö i Gryts skärgård. Känns bra att få veta hur du har det. Ska bli skoj att ses och laga något gott ihop i början på augusti.
Kram Karina