lördag 23 juni 2007

Platt midsommartårta

Midsommar till ära fick Daniel sova i blå-gul pyjamas!


Det blev ingen lyckad midsommar. Daniel har inte sovit middag på hela dagen och är speedad till max. Vi hade ingen färskpotatis, ingen gräddfil, ingen gräslök, ingen snaps, ingen midsommarstång och inga midsommarblomster.

Midsommartårtan blev också misslyckad. Tårtbotten blev platt, fast jag använde amerikanskt recept (har just instruerat Jim att skrapa av och spara grädden och jordgubbarna och slänga resten av tårtan). Den smakade som en blandning av sockerkaka, scones och kakdeg. Mycket märkligt. Borde ha förstått att det inte skulle funka redan när jag läste receptet, men jag är fortfarande inte så hemma på amerikanska mått. Det var inte förrän jag blandade ihop ingredienserna som jag insåg att det var orimligt mycket smör och för lite vätska. Försökte improvisera lite, men det blev inget vidare.

Och tack Anna för din goda idé att erbjuda mig virtuell midsommar via din blogg. Synd bara att vi inte hade någon uppkoppling på flera timmar under eftermiddagen/kvällen.

Nej, nästa år tänker jag fira midsommar i Sverige! Daniel måste ju få vara med om en RIKTIG midsommar. Vad hjälper det att mamma sjunger "små grodorna" för honom, när vi inte har en midsommarstång att dansa runt?

Wow, han kryper! Daniel kryper faktiskt. Visserligen med ansiktet i golvet, men framåt går det. Han som inte visat något intresse för krypövningar på flera dagar! Fantastiskt vad de utvecklas fort.

Nu skiner solen ute och det ser rätt inbjudande ut. Borde gå en promenad, men jag är proppmätt och barnet hungrigt. Ska mata honom först, sedan ta en promenad, tror jag.
Fast nu är han på väg att somna i sin pappas famn i gungstolen. Vad ska jag då skylla på?

..........................................

Klockan är efter midnatt men jag fortsätter på tidigare inlägget.

Efter en skön promenad med hunden hade vi en trevlig familjekväll. Vi såg "Little miss sunshine", vilken rekommenderas. Sonen i film-familjen hade slutat prata och skrev i block istället. Vilket fick vår 15-åring att pröva samma sak. Riktigt kul att se hur hon kämpar. Hon klarade sig hela kvällen och har gått och lagt sig nu.

Inga kommentarer: