fredag 8 juni 2007

En typisk fredag

Skriv mer om hur det är att leva i USA, har jag uppmanats av en trogen läsare (eller?) Hm, hur är det att leva i USA? Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva. Vardagen här är ganska lik vardagen hemma, särskilt när man är hemma med en bebis. Eller så är jag bara så van att jag inte ser skillnaderna längre. Så jag tar och anstränger mig lite och påbörjar följetången "USA-liv" där jag ska försöka beskriva skillnaderna mellan USA och Sverige. Eller USA och USA. Jag kan ju bara beskriva livet i mitt lilla hörn av detta jätteland, Portsmouth, Ohio.

Men först lite om det dagliga livet.


Här bor vi! Vårt sovrum är ovanför garaget och vardags-
rummet till höger. Som i de flesta amerikanska hem finns ingen
hall, utan man kliver direkt in i vardagsrummet.
I natt var Daniel ganska tyst, även om han inte sov, så vi blev inte utskickade ur sovrummet. Nej, jag ska inte skylla på Jim, jag brukar faktiskt lämna rummet på eget bevåg för att han ska få sova. Daniel lekte med sina nappar (nästan det enda han INTE stoppar i munnen, nej, de leker man med!) och slogs med sin favvokudde. Halv 3 slocknade han som ett ljus och gick inte att väcka. Inte ens när jag bäddade ner honom, då skrattade han bara i sömnen!

Vid 6 var det matdags. Ammade halvsovande. Halv 8 gick Jim upp och då vaknade Daniel igen och ville ha mat. Jim försvann till jobbet strax före 9.

God morgon, mamma.
Kan man få lite mat och en ny blöja, tack?
Vid 10 var det matdags igen för Daniel. Då åt jag också frukost, sedan sov vi igen båda två tills vid 12 när Jim kom hem. Han skjutade Kelsey till basketträningen, och när han kom hem igen och skulle laga mat så sov jag och gick inte att väcka. Han fick äta lunch själv. När han åkte igen strax före ett, så vaknade Daniel och jag igen.

Ny blöja, nu igen?
Efter att Daniel fått lite mer mat i sig satte jag honom framför TV:n så att han fick titta på Boobah medan jag fixade lite lunch och städade köket.
Boobah!

Vid 2 kom Kelsey hem från basketträningen, en timme för tidigt. Det är 35 grader varmt och luftkonditioneringen var trasig, så de fick sluta lite tidigare. Hon var dyngsur av svett och rar nog att ge mig en blöt kram för att bevisa detta.

Mickey, hunden, krafsade ynkligt på bakdörren och ville in, men inte för att dricka och gå ut igen som han brukar. Nej, han försvann in i badrummet. Aha, åska på gång! Gick ut och tittade på molnen. I samma stund började det regna. Det kändes som att stå i en varm dusch. Några minuter senare började det åska. Som vanligt slutade TV:n att fungera (satelitmottagningen funkar inte), och vi får små korta strömavbrott, några sekunder i taget.

Kelsey åtog sig att byta på Daniel (han dreglar förskräckligt, antagligen pga tanden, som nu kommit upp så att den syns!) medan jag gjorde en wrap till henne. Det är ett av mina sätt att se till att familjen här får lite näring i sig: jag gör wraps på tortillabröd, pizzaost (med lite rökt smak), hommus, massor av grönsaker, fetaost och lite dressing. Strategi nummer två är att göra smoothies med färsk och frusen frukt, yogurt och Daniels risgrötsflingor som är berikade med massor av nyttigheter.

Vid 3 kom Joanna (Alison och Kelseys mamma) och hämtade Kelsey.
Alison åkte till Florida med en kompis. i går Detta är andra skollovsveckan för dem, men med en tonårings övertygelse så talar Alison om för oss dagligen att detta är det värsta sommarlovet någonsin och att hon aldrig har haft så tråkigt i sitt liv. På sätt och vis förstår jag henne, hennes pojkvän gjorde slut sista skolveckan och hon hade naturligtvis planerat att tillbringa mycket tid med honom. Kompisarna har redan gjort upp andra planer och det är inte alltid Alison kan hänga med dem.

Nu är klockan snart 5 och det är dags för Jim att komma hem från jobbet. Kvällens planer är... ja, vi har inga. Är för trötta för att hitta på något. Men handla mat måste vi göra, det börjar bli tomt i kylskåpet. Och värre än så, vi har slut på dricksvatten. Kranvattnet är så hårt klorerat att det inte är lämpligt som dricksvatten, så här dricker man vatten på flaska. En intressant liten detalj är att sist jag handlade så var 6 flaskor Coca Cola billigare än 6 flaskor vatten. Så gissa om det dricks mycket läsk i det här landet?

Inga kommentarer: