tisdag 12 juni 2007

Daniel 5 månader

Idag är han fem månader gammal, vår Daniel. Det firade han genom att än en gång sova 7 timmar på raken och därmed få en hyfsat utsövd mamma att umgås med under dagen. Nej, han sov inte natten igenom från när han somnade vid 9. Kvart över 12 vaknade han, men somnade igen kvart i 2. Under tiden han var vaken så åt han, och sedan låg han och lekte med sina leksaker, tyst och nöjd. Sedan började han slänga med huvudet, sådär som bebisar gör precis innan de somnar. Jag trodde naturligtvis att han höll på att somna, men när jag tittade ner på honom så var ögonen vidöppna och han log med hela ansiktet medan han slängde huvudet in i min kudde. En stund senare avmattades rörelsen och sedan sov han.

Nu tror jag att jag vet varför han haft flera veckor av orolig sömn. Minns ni att han höll på få en tand? När den gått igenom huden för någon vecka sedan trodde vi att han skulle ha mindre ont och därmed kunna sova igen. Men inte då, det blev inte bättre. I natt kände jag en tand till! Den syns inte än, men den är vass! Så där har vi kanske förklaringen.

Efter lunch idag åkte Daniel och jag med till pappas jobb. Daniel behövde passfoton för sitt permanenta amerikanska pass - han hann bara få ett provisoriskt på amerikanska ambassaden hemma i Sverige. Ett Svenskt pass har han också. Fattar ni, ungen är 5 månader och ska få sitt tredje pass! De tar passkort på Jims jobb. Dessutom tänkte vi väga honom på deras paketvåg. I det här landet finns ingen motsvarighet till BVC, utan man går till barnläkare för alla kontroller. Det blir dyrt när man måste betala själv (vi har reseförsäkringar som täcker akuta sjukvårdskostnader, men en vanlig koll av ett friskt barn täcks inte av försäkringen). Så det blev paketvåg. 14,5 lbs (uttalas pounds), ungefär (han var ju inte precis still). Vad kan det tänkas bli i kg? 6,6 kg? Ja, det kan väl stämma. Runt 67 cm är han också, enligt egenhändiga (läs "opålitliga") mätningar. Han kan kan kläder i storlek 68-74. Här i USA anges storleken i månader. Kläder i storlek 3-6 månader är ingen idé att köpa, de växer han snart ur (om han ens får på dem nu). Och 6-9 månader är lite stort. Men jag har kommit på att tjejkläder i storlek 6-9 månader är något lite mindre än killkläderna, så nu har han tjejshorts som sitter perfekt!


På väg till pappas jobb!

Daniel flyttade från famn till famn på Jims jobb. Här
har vi satt på solskydden för att visa hur cool han ser ut.


Och så här blev passfotona.


Han kan sitta en liten stund utan stöd, men det är
lättare med stöd från en Boppykudde.


Inga kommentarer: