söndag 3 juni 2007

Lördag

Dagen började bra. Vilken skillnad det gör när man får sova åtminstone 6-7 timmar på raken. Daniel somnade redan före 2 i går natt. Kanske ska överlåta nattandet till Jim varje natt?! Fast jag kunde naturligtvis inte somna förrän vid 2.30...

Daniel sov hela natten också, för första gången på en dryg vecka. Han vaknade inte förrän 8! Kanske är det den nya tanden som hållit honom vaken de senaste nätterna och kanske det blir bättre nu? Eller så kanske han har fått för mycket gröt på kvällarna? Vi började ge honom risgröt (det finns ju inte välling här, utan lös gröt gjord på risflingor brukar vara det första man ger dem) sent på kvällarna för då somnar han lättare. Men kanske har han fått för mycket? I går fick han ingen gröt och så sov han hela natten. Hm.

John, Jims bror, ringde när Jim var ute i något ärende. Han har sålt sitt liv till Uncle Sam och befinner sig just nu i Oklahoma, på väg till New Mexico om jag minns rätt. Han har en universitetsexamen i historia, vilket ju inte direkt leder till några toppjobb. Han har också pluggat personaladministration, men utan erfarenhet är det svårt att få jobb i den branchen också. Så han har hakat sig fram på lärarvikariat och tillfälliga jobb tills han tröttnat och tog värvning igen som personaladministratör inom armen. Det innebär att han både får mer utbildning och arbetserfarenhet. Svärfar är nog lite stolt - han var själv i Europa (mest Tyskland) som amerikansk soldat på 50- och 60-talet (eller när det nu var?). Svärmor är mest rädd att han ska bli skickad till Irak och dödad. Själv verkar John ganska nöjd med sitt val och ser fram emot utbildningen. Nästa steg är repetition av vapenträningen.

Jims kompis Mick är i stan och hälsar på, och på eftermiddagen var vi bjudna till hans lillebror på grillkväll vid poolen. Scott och Julie har ett fantastiskt hus lite utanför stan. Det var trevligt med god mat, fint hus, fin trädgård och kul att träffa människor jag inte sett på ett tag - systern i familjen har jag inte träffat sedan 1985! Och så dök Micks faster upp, henne har jag inte sett på drygt ett år, och jag hade ingen aning om att hon tillhörde den famljen. Jag känner henne eftersom hon är min svärmors personliga tränare på gymmet där jag också har tränat. Julie var syster i en familj som min svenska vän Maria bodde hos som utbytesstudent 84/85, och varje gång vi träffas pratar hon om hur orättvist det var att Maria fick så mycket större frihet än familjens egna döttrar. Och om hur Maria badade toppless i familjens pool och hur deras mamma försökte förklara för henne att så gör man inte i USA. Tänk om grannarna ser? Eller om familjen får besök? Eller, den stora skräcken, om någon av döttrarnas pojkvänner kommer förbi! (Scott var för övrigt med i bilden redan då, som Julies pojkvän; de har hängt ihop länge).

Det var som sagt jättetrevligt, men åh, vad jag är avundsjuk - jag vill också bo så!!!

Det var varmt idag med, runt 30 grader, men molnigt. Framåt kvällen var det riktigt skönt att sitta ute. Och Daniel behövde inte använda sina solglasögon. Lite synd, för han är så cool i dem!


Cool kille!

Efter grillpartyt var vi alltså och handlade, vid 10 på kvällen. Daniel var inte den enda bebisen som handlade mitt i natten. Det är ju för varmt att sätta barnen i bilen på dagen, så det är bara att vänta tills det blir svalare. Och inte blev det någon promenad idag. Det hann jag inte med.
Nu är det efter midnatt igen. Daniel somnade så fint för en timme sedan, och jag hade förhoppningar om en tidigt natt. Men för några minuter sedan vaknade han med ett illvrål. Jim sitter i gungstolen med honom och gungar. De tittar på någon svartvit film på tv, och Daniel är lika intresserad som Jim. Han gillar vuxenprogram. Teletubbies får honom att gråta. Fast vi hittade ett barnprogram som han verkligen gillar: boobah.


Måste sluta, fick tillbaka ett gråtande barn. Godnatt!

Inga kommentarer: