söndag 25 november 2007

Tröttsamt

Varför gör han så? Min son kan sova sött medan jag ligger bredvid och läser en bok sent på kvällarna. Men så fort jag lägger ifrån mig boken, släcker lampan och kryper ner under täcket, då vaknar han, sätter sig upp, gråter och vill amma. Så länge jag har lampan tänd och läser kan jag röra mig i sängen, prata med Jim, pussa på Daniel och till och med flytta på honom utan att han vaknar. Men så fort jag släcker och ska sova, då jävlar. Det är som att trycka på en av- och påknapp. Väldigt, väldigt irriterande. Det slutar med att om jag är trött så läser jag lite extra länge, för det är mindre jobbigt (och bekvämare) än att ligga vaken i mörkret och amma. Särskilt som han tar lång tid på sig. Halvsover och somnar till ibland. Men lägger jag ner honom bredvid mig i sängen så vaknar han och gråter igen. Funderar på att sova halvsittande med en bok i knät och lampan tänd.

Inga kommentarer: