torsdag 15 november 2007

Sötpotatis och marshmallows

Ni kanske inte tror mig, men en gratäng gjord på sötpotatis och mashmallows ingår på mångas buffébord vid Thanksgiving, som firas nästa helg. Övriga obligatoriska inslag är kalkon (som alltid vid amerikanska högtider - de äter samma sak varje gång) med fyllning som inte ligger i kalkonen utan i skål vid sidan av.

På Jims jobb tjuvstartar man med liten Thanksgiving-buffé till lunchen redan i morgon. Alla ska ha med något. Så idag har jag hjäpt Kelsey att göra en sötpotatis och mashmallow-gratäng som Jim och jag ska ta med. Daniel och jag är nämligen också inbjudna.


Om någon blir lite nyfiken på hur det smakar (vi gjorde en liten också, så att jag kunde få smaka redan i kväll), kan jag berätta att det var väldigt sött och ganska gott. Här är ett försök till försvenskning av receptet om ni vill pröva själva (räcker till ca 8-12 pers vid en buffé):
8 medelstora sötpotatisar
1 msk vaniljsocker
5 msk smör
1/4 tsk kanel
1/4 tsk muskotnöt (malen)
1/2 dl apelsinjuice
ev 1 dl mjölk om det verkar behövas 1/2 liter (eller mer) mashmallows
Socker och kanel att strö över.
Koka och skala sötpotatisen (eller skala och koka...) tills den är mjuk. Mosa (t.ex. med elvisp) och blanda med smör, juice, kanel, muskotnöt och vaniljsocker. Varva moset med marshmallows i en ugnsform. Strö över socker och kanel och grädda i 175 grader ca 10 minuter.
Servera med maten, det är INTE en dessert. Fast ta inte för stor portion, det är det för sött för.

Inga kommentarer: