måndag 5 november 2007

En shoppoholics bekännelser: jag har beställt en sittvagn!


Och det är inte allt! Jag börjar bli riktigt bra på den amerikanska nationalsporten shopping. Men eftersom jag inte kommer så långt hemifrån utan bil, så får jag ägna mig åt internetshopping.
Gårdagens första mål: fixa en paraplyvagn som man får ta med ombord på planet. Ska ju åka hem snart igen, och minns med fasa hur SAS på Arlanda vägrade låta mig checka in barnvagnen vid gaten. Jag fick bära Daniel och bagaget till gaten på Arlanda. Och sedan från gaten till bagagebanden i Chicago och stå där och vänta på att vagnen skulle dyka upp igen. Den kom som specialbagage (fick hjälp av Lill Lindfors ressällskap Mats att leta efter den, se tidigare bloggtexter. Mats letade efter en gitarr som försvunnit i samma svarta hål...) Visst, det går, men jag vill inte göra om det.

Shopping steg 1: gör din research. A) Kolla vad som finns på marknaden. B) Kolla hur bra betyg vagnarna fått i olika undersökningar och vad konsumenterna tycker. C) Hitta bästa vagnarna på rea!

Undersökning A gjorde mig glatt överraskad. Man kan köpa en paraplyvagn för 15-25 dollar här. Alltså 100-175 kr ungefär. Den tråkiga nyheten var att när man läste vad konsumenterna tyckte så kan man konstatera att ca 30% av dem går sönder vid andra-tredje användningen. Och att man ska vara väldigt kort eller gilla att gå dubbelvikt för att köra dem. Inte bra för mig alltså.

Paraplyvagnarna med bra betyg kostar från 80 dollar och uppåt. Man kan få en riktigt snygg sak med inbygda iPod-högtalare, klimatkontroll (något tyg man viker upp eller ner, beroende på väder) tillhörande regnskydd, insektsskydd och bärväska för 335 dollar. Men det var ju inte riktigt min prisklass.

Steg 3: välj ut 3-4 modeller som fått bra betyg och leta efter rea på förra säsongens färger. Jag hamnade i valet mellan en snygg lättviktsbarnvagn för 49 dollar (inte paraplymodell, men ihopvikbar, sägs det. Normalpris 110 dollar) eller en Jeep paraplyvagn med klimatkontroll för 40 dollar. Fast Jeepen visade sig ha två dåliga egenskaper: avsaknad av varukorg och så går den inte att fälla ner ryggstödet på för sovande barn. Enligt konsumentrapporter nickar huvudet framåt lite för mycket på barnen när de somnar.

Så nu har jag beställt en choklad och blå-färgad lättviktsvagn. Den väger 5 kg, har liten varukorg och går att fälla ihop tillräckligt för att ta som handbagage (enligt tjejernas mamma som är flygvärdinna och fick titta på specen när hon hämtade en av tjejerna och hunden för en stund sedan).



Min andra beställning var en typ av sling-sjal att bära Daniel i. Har lånat en sjal av min systerdotter, och den fungerar jättebra. Daniel har somnat i den på Chicagos flygplats när vi stod i kö vid passkontrollen. Men den är lite otymplig när man reser, och har en knut som alltid hamnar fel när man har händerna fulla och inte kan fixa. Och så tar den plats i handbagaget när man inte använder den. Den jag har beställt är jättesmidig, sägs det. Tar nästan ingen plats och har inga knutar eller spännen som kan trycka. Det kan vara värt att pröva för 40 dollar. Nackdelen är att den har en viktgräns som gör att man inte kan använda dem längre än tills när barnet är ca 2 år. Sjalen går att att använda betydligt längre än så.

Och så har jag beställt kaffe. För mer pengar än vad vagnen kostade, faktiskt. Man kan prenumerera på Gevalia-kaffe här! Om deras "Stockholms-rost" smakar som riktigt svenskt kaffe så slipper jag släpa med mig kaffe hit, det är bara att beställa. Det blir dessutom allt fler här som tycker att det svenska kaffet är bättre och vill att jag tar med hemifrån. Så nu får de varsitt paket Gevalia Stockholmsrost i julklapp. Jag beställde 7 paket kaffe och får med en programerbar kaffebryggare (vi har ingen), en termos (vi har ingen) och en termosmugg (där mitt kaffe är Daniel-skyddat. Eller tvärt om kanske) för drygt 50 dollar (350 kr) inkl frakt. Inte illa att ha julklapparna fixade i början av november...

Inga kommentarer: