lördag 24 november 2007

Mera mat

Daniel vill ha mera mat!

Gjorde en väldigt god pastasås idag, som jag gärna vill dela med mig av. Receptet i alla fall.

Vi orkade inte åka och handla, så det blev "man tager vad man haver". Det vi hade var:

3 stora palsternackor
2 morötter
1/4 lök
Lite salladslök
2 vitlöksklyftor
1/2 tomat
2-3 msk röda linser
1-2 msk soltorkade tomater-puree (finns i tub)
1 dl grädde
2-3 msk smör
2-3 msk rapsolja
2 dl creme fraisch
3-5 dl mjölk (till lagom konsistens)
örtsalt
Före servering: blanda i 1/2-1 dl riven parmesanost.
Rotsakerna skalades och kokades i lite vatten med italienska örtkryddor (oregano, mejram, timjan, rosmarin och "sage" som jag just nu inte kommer ihåg vad det heter på svenska) och peppar. När allt började mjukna hade jag i resten av ingredienserna ovan, utom örtsalt, mjölk, creme fraische och parmesanost. När det var helt mjukt mixade jag med mixerstav. Sedan tog jag undan några dl till Daniel för idag och senare. Sedan hade jag i resten av ingredienserna.
Serverades till spagetti och alla tyckte att det var jättegott! Särskilt Daniel som SKREK efter mer när jag matade för långsamt och igen när det tog slut. Det var bara att gå och hämta mer av det jag tänkt spara.

Inga kommentarer: