lördag 17 november 2007

Jag skulle ju bara... HJÄLP!

Jag skulle ju bara skriva ett tyskt u. Sånt där med två prickar över. Men hur gör man det? Jag prövade mig fram. Och råkade trycka på ett par tangenter för mycket. Plötsligt såg skärmen ut så här framför mig:



Dubbelklicka på bilden så ser din skärm ut nästan som min gjorde! Så förstår ni min förtvivlan. (kom sedan tillbaka hit genom att klicka på den gröna "tillbaka"-pilen längst upp till vänster på skärmen). Skärmbilden är roterad! Får ställa datorskärmen upp på högkant för att kunna läsa.
Försökte förbrilt komma på vad jag tryckt på för knappar. Men utan resultat. Ringde Jim. Det tog fem minuter att få honom att förstå problemet (vem har någonsin hört talas om detta problem?), ytterligare fem minuter att få honom att sluta skratta och sedan 5 sekunder för honom att tala om hur man gör för att få texten på normal ledd på skärmen igen. Superlätt. Man trycker på "Alt" och... nej, förresten, det tänker jag inte berätta. Ett sånt superbra litet skämt att roa sina kollegor med. Tänk när de kommer tillbaka efter lunchen och upptäcker att allt på skärmen är upp-och-ner! Eller göra på sin egen dator för att förhindra att andra, t.ex. tonårsbarn, snor datorn medan man går och hämtar en kopp kaffe...
Någon som vill veta hur man gör? Sätt in en hundring på mitt konto så berättar jag. Dyrt? Vänta bara tills du har samma problem en dag (t.ex. när jag är på besök, hehe) så tycker du nog att det är värt pengarna...

Inga kommentarer: