lördag 11 augusti 2007

Wild and crazy (eng)

Det är Daniel by night, det. Det går att få honom att somna vid 8, 9 eller 10, men runt halv 12 så vaknar han igen och lever rövare. Kuddar flyger, han kryper kors och tvärs i sängen, kryper fram till mig för att "pussas" (då kryper han så nära att han slår pannan i min näsa, hugger tag i mitt hår, kinder eller näsa för att dra sig upp och drägglar sedan i ansiktet på mig, med minen hos en ivrig hund), sjunger och ylar och skrattar hysteriskt. Då och då tar han en paus för att äta lite. Då tror jag alltid att han kommer att somna efter att ha ätit, men ofta ger det bara ny energi. Till kvart över två på natten höll han igång igår, till halv två natten innan.

Jag har prövat allt, massage, tyst och mörkt, lite ljus och tv/radio/lugnande musik på, bad innan läggning, olika typer av mat... inget verkar fungera. Det är bara att vänta tills batterierna tar slut. Det enda som gör att han somnar före 1 är om han sover middag ordentligt på dagen, men det gör han för det mesta inte. När jag får honom att somna så sover han ändå bara 15-45 minuter, och det räcker inte.

Jag har ställt en kartong brevid sängen för att dämpa fallet om/när han ramlar ur. Dessvärre verkar den öka intresset för sängkanten. Men det fungerar. Han har ramlat ner mellan sängen och kartongen tre gånger, och då ramlade han mjukt på kuddar och verkar trivas riktigt bra där nere. Faktiskt undrar jag om han inte ramlade de sista två gångerna med flit.










Wild and crazy. That's Daniel by night. He wakes up at 11.30 and goes crazy every night for some hours, until his batteries run low at about 2. He fights all the pillows, crawls back and forth and coming up to me to kiss my face (a very painful procedure for me since it involves him banging his forehead into my face, pulling himself up holding on to my hair or nose and drowling all over my face while laughing like a mad person).

I put a cardboard box and some pillows by the bed for him to fall on if/when he falls out of bed. It works. He's fallen down there three times, and lands softly on the pillows. The only problem is that it seems as if the box attracs his attention. I actually suspect that he fell on purpose the last two times.

Inga kommentarer: