torsdag 30 augusti 2007

Barnmat

Jag skulle ju lägga in barnmatsrecept här på bloggen, har jag sagt (ok, skrivit då). Mest för min egen skull så att jag har dem tillgängliga när jag glömt bort vad jag hade i. Men det är tydligen fler som är intresserade, så här får ni några recept på mat som Daniel gillar. Allt är mixat med mixerstav till lagom mosat för honom att äta. Även kokt pasta går faktiskt bra att köra med mixerstav, men kör på långsam hastighet och sluta i tid!

Jag fryser in maten i iskuber, så kan jag ta fram så mycket som behövs för en måltid, och så går det att blanda för variationens skull. Ibland fryser jag in i små plastburkar. I USA finns barnmat på fyrkantiga plastburkar som är perfekta för detta. När det är fruset så tömmer jag ut kuberna i plastpåsar, så kan jag återanvända burkarna och iskubslådorna. En istärningsbit tinar på 15-20 sek i mikron. Eller över natten i frysen. Maten brukar behöva spädas med lite vatten.

Recepten innehåller inga mängder. Jag varierar beroende på vad jag har hemma och vad Daniel tycker mest om bland ingredienserna. Nya ingredienser introducerar jag i liten mängd till att börja med.

Grönsaksgryta
Potatis, palsternacka, gul och orange morot, broccoli, ärtor, rapsolja

Kikärtsgryta
Potatis, palsternacka, morot, kikärter, röda linser, bovete, tomat, basilika, oregano, timjan, rapsolja, olivolja

Currygryta
Ris, quornbitar, morot, purjolök, lite röda linser, burktomat, färska tomater, matlagningsgrädde (eller mjölkfri variant, t.ex. havrebaserad), rapsolja, olivolja, curry, matlagningsyogurt, banan (läggs i mot slutet).
Låt oljan och curryn stå och fräsa en liten stund i en kastrull innan du lägger i qorn och de andra ingredienserna.Koka riset separat.


Pasta med tomatsås
Pasta, burktomater, färska tomater, paprika, lite röda linser, lite rivna morötter, oregano, peppar, rosmarin, olivolja, färsk basilika (läggs i precis i slutet)

Pasta med broccolisås
Pasta, sås på broccoli, matlagningsgrädde (eller havrebaserat alternativ), gul paprika, lite peppar

Inga kommentarer: