tisdag 7 augusti 2007

Daniel får nya leksaker och dricker välling (eng)

Egentligen är han nog några månader för ung för sina nya leksaker som han ärvt av Elias (tack, Elias!), men de är ju roliga att pilla på ändå. Och gissa om det låter när de ramlar i golvet från stolen! Det var dagens höjdpunkt.

Tack Urban för leverans av leksakerna och en kasse kläder som Daniel kommer att gilla! De är ärvda från alla möjliga håll. Jag hittade systersonen Eriks finkläder som han hade när hans föräldrar gifte sig för 10 år sedan. Då var Erik 1 år och några veckor. Han stal uppmärksamheten genom att först högljutt säga "bla, bla, bla" när prästen pratade (men ett tag var han tyst av ren häpnad över vad som hände, och han kände knappt igen sina föräldrar) och sedan ta sina första steg under bröllopsfesten!

Idag har jag även fått Daniel att dricka välling för första gången. Annars har han smakat, tyckt att det varit gott, men sedan tappat intresset efter några klunkar. Nu drack han nästan en deciliter. Varpå han ville ha bröstmjölk.

Rösten börjar sakta men säkert återvända, jag märkte en vändpunkt vid 4-tiden på eftermiddagen. Krafterna börjar återvända med. Det är bara hostan som håller i sig. Idag har jag faktiskt både tvättat, dammsugit och torkat golv. Pappa kom hit och hjälpte mig med Daniel på kvällen, och då passade jag på att laga barnmat också. En gryta på potatis, palsternacka, morot, röda linser, kikärtor, bovete, tomat, rapsolja, olivolja, basilika, oregano och timjan. Det var gott, tyckte Daniel. Tur det, för det blev runt 30 portioner... Alltid bra att ha i frysen.

Skulle göra några sorters fruktmos och frysa också, men då tröt krafterna.
Nu är klockan snart två på natten och Daniel sover. Så fort jag lägger mig i sängen - även när jag halvsitter - så hostar jag så att tårarna rinner och Daniel vaknar. Hoppas att hostan ger sig snart...




Today Daniel got two new toys. They're for older babies, but that doesn't stop him from playing with them, even if not exactly the way it was intended. They make great sounds when falling to the floor.
We also got a bag of used clothes. I found the outfit that my nephew Erik wore when his parents got married 10 years ago. Erik was only 1 at the time and started walking on that very day!
I've spent the day cleaning the house, doing laundry. In the evening my dad came over to help me with Daniel, and I made some more baby food. I mixed potatoes, carrots, parsnip, red lentils, chick peas, tomatoes, canola oil, olive oil, basil, thyme and oregano. Daniel liked it, which was good since I made about 30 portions...
My cold is slowly getting better, except for the couphing. It's almost 2 in the morning right now, and Daniel i sleeping. But every time I go to bed I couph so bad that tears are running and Daniel wakes up.

Inga kommentarer: