tisdag 4 november 2008

Valrekord och registreringsproblem

Ny uppdatering direkt från delstaten som avgjorde det Amerikanska presidentvalet både 2004 och 2000. (Ohio röstade på Bush sist...)

Det blir deltagarrekord i valet i år, det står helt klart. I vissa delstater börjar deltagandet redan gå upp mot 80%, vilket är väldigt, väldigt högt för att vara USA. Har försökt hitta statistik över valdeltagandet vid förra presidentvalet, men har inte lyckats hitta tillförlitlig information ännu.

Nu har även Sarah Palin röstat, vilket jag dessvärre missade i direktsändning. Och jag missade helt att studera hennes klädsel i det korta klipp jag såg. Förlåt, förstår att några av er blir upprörda över min undermåliga rapportering.

Däremot kan jag rapportera att Sarah Palin är vid utmärkt hälsa, allt enligt ett intyg från hennes läkare som publicerades under valdagen. Hon var sist av kandidaterna att offentliggöra medicinska intyg från läkare. I och för sig tror jag att folk är mer bekymrade över McCain, vars höga ålder gör att vissa anser att risken är stor att han trillar av pinn under mandatperioden. Vilket skulle göra Sarah Palin till president.

Det rapporterats att det förekommer att folk är felaktigt registrerade i röstlängderna. Om namnet inte stämmer exakt med deras "social security number" och id-kort, så nekas de att rösta. En och annan förbannad person har intervjuats, efter att de insett att någon klantskalle stavat deras namn fel i röstlängden och att de därmed missar sin chans att rösta.

Inga kommentarer: