tisdag 4 november 2008

Valproblem

Jag fortsätter min valdagsbevakning från vågmästarcountyt Scioto County, i vågmästarstaten Ohio i USA.

TV-stationen CNN rapporterar om valproblem under valdagen:
1) Långa köer var ett stort problem under morgonen, och nu uppmanas alla att gå och rösta under de lugnare stunderna nu när de flesta jobbar. Enligt reportrarna är köerna nu inget problem, men bilderna som de visar och kommenterar tycker jag visar rätt långa köer. Undrar hur illa det blir i kväll?
Tydligen är det fler som röstar än vad man räknar med, så de har inte tillräckligt med maskiner som registrerar röster (i detta land stoppar man sin valsedel i en maskin som läser av vilka alternativ man väljer).

2) Från vissa delstater har rapporterats tekniska problem med maskinerna som ska registrera rösterna. De funkade inte alls, eller var felprogrammerade. Problemen verkar vara lösta i de flesta fall.

3) Regn! I vissa delstater har det rapporterts att folk står i kö i regn. Tydligen ställer regnfläckar på valsedlarna till problem för de optiska läsarna.

4) Sabotage eller datorfel? Många röstare har fått robotiserade telefonsamtal som gett dem fel information om vilken vallokal de tillhör och som de måste gå till för att rösta. Datorproblem är orsaken, enligt CNN.

CNN intervjuar flera svarta familjer som röstar. Slump eller medvetet val, men utifrån vad de utvalda intervjuoffren säger så är det många svarta som inte brukar rösta, som röstar i år. Någon som vågar sig på att gissa vem de röstar på???

1 kommentar:

AnnaHanna sa...

Jag har följt din bevakning med spänning. Men nu skall jag sova. Återkommer imorgon.
Kram //Anna