måndag 11 februari 2008

Språkförbistring eller språkmissbruk

I förmiddags åt vid en sen men otroligt god frukost bestående av chokladpannkakor med nytinade hallon och chokladkräm. Gott, och mycket mättande. Särskilt om man äter betydligt fler än man borde.

När vi fortfarande satt och smälte maten kläcker Jim plötsligt ur sig att jag borde gå och duscha. Varför det? Jag orkade ju knappt röra mig. "Ja, du vill väl duscha innan vi går och äter middag med min mamma", sa han. Jo, visst, svarade jag, men klockan är ju inte ens 12. Middagen är väl kl 5?
Nej, svarade Jim. Vi måste vara där senast 12.20!

Middag klockan 12.30? Middag är ju kvällsmat, påpekade jag. Den serveras ju alltid kl 5 på seniorboendet där Jims föräldrar bor?! Jo, svarade Jim, måndag-lördag serveras middag klockan 5, på söndagarna från kl 11.

Jag kunde inte låta bli att upprepa att middag är kvällsmat. Varpå Jim svarade något om hur jobbigt det är att ha en fru som inte behärskar det engelska språket. Det föranledde naturligtvis att jag tvingades påpeka för honom att jag studerat det engelska språket SÅSOM DET TALAS I DET LAND SOM GETT DET DESS NAMN i 12 år, så kom inte här och beskyll mig för att inte kunna språket. Det är inte mitt fel att det missbrukas i detta land.
I ärlighetens namn måste jag säga att jag är osäker på hur det aktuella ordet, "dinner" verkligen används i England. De brukar mest prata om "supper" när de pratar om kvällsmat. Men principen! Hur kan man servera "dinner" kl 5 alla dagar i veckan utom söndagar, då den serveras vid lunchtid?

Ett större problem var naturligtvis att jag trott att jag hade till kl 5 på mig att smälta pannkakorna. Just då kunde jag knappt gå, än mindre äta middag! De som brukar ha så gott potatismos där! Och efterrätter.

Det var bara att gå och ställa sig i duschen, klä på sig och ta bilen över till seniorboendet. Att gå var inte att tänka på pga mättnad (före och beräknad sådan efter middagen), tidsbrist samt kyla. Det såg så soligt och varmt ut, men man höll på frysa öronen av sig efter en halv minut ute. Det kan inte ha varit många plusgrader och vinden var isande. I natt blir det för övrigt -13 grader och sedan blir det minusgrader även dagtid i några dagar.

Efter middagen var det bara att gå och lägga sig några timmar för att smälta maten. Sedan drack vi eftermiddagskaffe och åt varsitt wienerbröd som jag hittade i butiken igår. De såg ut precis som vanliga wienerbröd. Men om ni tycker att wienerbröd är sött så skulle ni pröva detta. Snacka om sockerförgiftning! Vi mådde illa i flera timmer.

Snacka om i-landsproblem vi har här idag!

Inga kommentarer: