torsdag 14 februari 2008

Föda barn i USA

Mina styvdöttrars kusin föder barn idag. Hon är jätteliten och barnet jättestort, så om hon inte hade haft influensa så hade de satt igång henne för flera dagar sedan. Men nu är det på gång i alla fall. Vet inte om det kom igång naturligt eller med igångsättning.

Att föda barn här är inte bara en familjeangelägenhet. Hela släkten samlas på sjukhuset för att heja på. Tjejerna åkte direkt till sjukhuset från skolan och var här en vända nyss för att hämta lite saker, och sedan åka tillbaka till sjukhuset.
"Hon var helt uppsvullen, fötterna var som ballonger", rapporterade den ena, och den andra berättade att kusinen såg halvt död ut sist de tittade in hos henne. Barnet beräknas födas inom en timme eller två.

Själv skulle jag nog slå ihjäl den som hade mage att sticka in huvudet i förlossningsrummet medan jag höll på att föda. Och att ha släkten sittande utanför rummet och vänta?! Nej, jag mår dåligt bara av att tänka tanken. Tacka vet jag svenska sjukhus som har besöksförbud även efter att barnen är födda, så att de nyblivna föräldrarna själva ska slippa hålla släkten borta.

Inga kommentarer: