söndag 17 maj 2009

Snabb förökning

Det är märkligt hur snabbt brödsmulor kan föröka sig. Eller snarare kanske rematerialisera sig efter utrotning? Idag har jag fört en ojämn kamp på brödsmulor i vardagsrummet. Jag vet källan: Daniel smulade sönder ett mycket god frukostbulle och spred ut. Jag dammsög. Det märkliga var att en kvart senare var det fullt av brödsmulor där igen. Jag sög ju upp allt?! Och Daniel hade inte ens varit där och smular ner igen. Förresten så var ju brödet slut.

Jag dammsög igen, men en halvtimme senare var det dags igen. Fullt med brödsmulor. Spökande bröd??? Eller har de en hemlig gömma dit de retirerar när faran närmar sig, för att sprida ut sig igen när faran är över. Tänker de ta över mitt hem?

Eller är det så att det blev en eller annan smula över vid städningen och brödsmulor har den snabbaste förökningstakten i den kända världen? Börjar allt mer misstänka detta och funderar på att försöka få hit ett forskarteam. Kanske kan få en doktorand att stå här på lurpass med en dammsugare dygnet runt för att studera fenomenet.

Fast senare på dagen hittade jag något som kanske slår brödsmulorna i förökningstakt. Daniel hällde ut en liten burk gem på golvet. Det var väl drygt 20 st. Sedan plockade han faktiskt upp dem när jag sa till! Men tog burken till köket och hällde gemen i disken i diskhon. Fick sedan diska gem tillsammans med alla gafflar, knivar och skedar som på något mirakulöst sätt smitit från lådan och lagt sig i disken. Igen. Nu till det märkliga. De 20+ gemen hade plötsligt blivit runt 2000 st när jag skulle fiska upp dem ur diskvattnet. Hur går detta till? Och varför händer inte samma sak med mina pengar????

Note to foreign blog visitors: No, your google translator didn't get it completely wrong. This is a very weird post about bread crumbs and paper clips.

Inga kommentarer: