fredag 8 maj 2009

Nya bus med Daniel

Det har samlats en massa bushistorer på hög senaste månaden, så jag får beta av dem vartefter jag kommer ihåg.

Daniel öppnar numera både kyl och frys själv och tar för sig. Det är naturligtvis glassen som lockar i frysen, men som tur var kan han ännu inte öppna själva omslaget om glassen själv. Jag köpte ett barnlås till frysen, och Daniel blev (precis som väntat) jättearg och ledsen. Själv blev jag mest sur, för det var inte så himla lätt att öppna barnlåset. För mig. För barnet visade det sig snabbt vara en lätt match när han lugnade ner sig och började pilla lite. Så nu får jag be honom om hjälp när jag ska ha något i frysen.

Häromveckan satt Daniel i sängen och läste en bok för sin docka. Trodde jag. Tills jag hörde ett ljud från köket. Där satt Daniel på golvet. Ovanför stod kylens dörr på vid gavel och på golvet hade Daniel hällt ut en hel burk ganska stark mexikansk chilipasta. Över detta hade han klämt ut en halv tub senap och sedan blandat det hela till en fin sörja som han "målat" en stor bit av golvet med. När jag kom in hade han gnidigt in sörjan på båda fötterna och benen och lite i ansiktet och meddelade mig att han "tvättade händerna" med den fina blandningen. Det blev march in till badrummet för stor sanering innan huden frättes sönder. Det gick bra, bara lite rödfnasiga fläckar här och var på benen och ansiktet.

Inga kommentarer: