måndag 9 juni 2008

Otäckt varmt

Det är vad det är här. Går inte att gå ut efter 10 på förmiddagen och inte förrän efter 9-10 på kvällen blir det svalare igen. Det har varit ca 38 grader idag, men blir naturligtvis varmare i solen. Dessutom vindstilla och fuktigt i luften. UV-index ligger på 10 och kommer ev upp på 11 i morgon, vilket är mycket ovanligt här, särskilt så här i början av sommaren. Dessa temperaturer och luftfuktigheten brukar inte komma förrän i slutet av juli. Kanske någon enstaka dag innan dess, men inte som nu, i över en vecka.

Så, det är inte mycket att rapportera. Mer än att jag somnade vid 6 i morse, eftersom Daniel vaknade igen när jag gick och la mig och sedan vaknade igen varje halvtimme eller så. Jim förbarmade sig över mig på morgonen och tog Daniel så att jag fick sova några timmar. Vi har alla varit lite trötta idag.

Det verkar bli repris i natt, för Daniel slängde just upp sovrumsdörren med en smäll och kom ut i köket och kräver välling.

Kvällens projekt har varit att försöka uppbåda någon matlust och energi till att laga maten. Det blev sallad. Och så bakade jag en cheese cake till morgondagens eftermiddagskaffe (det blir iskaffe, om någon undrar). Smaksatt med körsbär och choklad. Kakan alltså. Gjord bl.a. på resterna av en dipp vi gjorde till frukten i fredags när vi hade trädgårdsfest inne i vardagsrummet. Dippen var på yoghurt, grädde, philadelphiaost och vaniljextrakt. Nu hade jag i mer färskost, socker och några ägg och frysta, skivade körsbär. Får se om det blev bra. Det luktar himmelskt gott i alla fall. Snart har den svalnat så att jag kan ställa den i kylen och gå och lägga mig!

Inga kommentarer: