söndag 8 juni 2008

Badväder

har det varit idag. Närmare 40 grader och fuktigt i luften.
Men den enda som fick bada var Daniel som prövade sin nya pool.



Vi var hos Grace en kort vända och fick "butter cups", gula blommor som jag glömt det svenska namnet på. Glömde ta kort på dem också innan det blev mörkt. När de var planterade satt vi inne och tryckte, och väntade på att kvällen svalka skulle komma. Det är svårt att uppbåda något intresse för att laga mat och äta när det är så här varmt, men det blev en pasta med grönsakssås till slut, tillsammans med matrester från igår. Intressant vad man kan hitta i kylen, förresten. Hällde upp det sista av gårdagkvällens vatten med citron och citronmeliss, och hittade då ett saltkar (full med blött salt) och en sån där cylinder som man använder för att se om små prylar utgör kvävningsrisk för små barn, i tillbringaren. Fick en liten flashback till i går kväll, när vi plockade av bordet. Plötsligt när vi kom ut där så satt Daniel mitt bland maten på bordet. Han hade tidigare suttit en bit bort på en stol, och lekt med den där cylindern.
Någon gång efter 7 åkte vi till Wal-Mart, ett stort varuhus, och handlade livsnödvändigheter och bra-att-ha-prylar. När vi kom hem var jag yr i huvudet igen. Vet inte om det var värmen, vätskebrist eller hjärnskakningen som gör sig påmind lite då och då, men jag mådde bättre efter att Jim övertalat mig att äta några bitar pizza och dricka citronvatten.

Nu är klockan nästan två på natten och Jim och jag har suttit ute på verandan och druckit lite vin och ätit choklad och njutit. Så här mitt i natten är det perfekt, lite över 20 grader, stjärnklar himmel och doftar gott av kaprifol och andra blommor. Det är fortfarande lite fuktigt, hammocken kändes på gränsen till fuktig att sätta sig i.

Jag sitter ute och skriver detta. Skönt med bärbar dator med bra batteri och trådlöst nätverk.

Jim smyger runt med ficklampa och saltkar och tar livet av alla sniglar som vågat sig på att äta på våra plantor. Hunden gav upp för en stund sedan och gick in. Daniel sover, äntligen. I natt somnade han inte förrän vid 1. Det är därför vi sitter här nu. Har försökt att få Daniel i säng sedan niotiden. Ungen har dubbla nattugglegener. Särskilt sådana här heta dagar så piggnar han till ordentligt när det börjar svalna vid 10-tiden. Så där sprack vår planerade romantiska stund ute på kvällen. Men skam den som ger sig, vi fick i alla fall 10 minuters mys här ute, mitt i natten!

Inga kommentarer: