fredag 17 oktober 2008

Bra barnvakt, mindre samarbetsvilligt barn

Kelsey ska vara barnvakt efter skolan, är det tänkt. Hon tjänar en liten slant och jag får lite arbetsro i dryt 2 timmar. Så var det alltså tänkt. Men vi glömde visst att fråga Daniel. Han är inte alls med på noterna. Resten av dygnet skjuter han ofta bort mig, vänligt men bestämt, och vill inte alls ha mammas pussar och kramar. Jag får knappt hålla i honom, han tar bort mina händer. Det är ju så mycket annat man ska hinna med, man behöver ju inte ha mamman med sig hela tiden.

Men när Alison och Kelsey kommer hem från skolan så blir det andra bullar. De är jättekul i ca 5 minuter. Sedan klänger Daniel på mig och ropar "mamma, mamma" och storgråter så snart Kelsey försöker leka med honom. Hon är jätteduktig, Kelsey. Försöker verkligen hitta på roliga saker att göra, men ingenting fungerar. Grinigare unge får man leta efter.

Är han trött? Nej, han har sovit lagom mycket i natt och sovit middag. Hungrig? Nej, han har ätit flera gånger och verkar inte vilja ha mer att äta. Våt blöja? Nej. Ont? Hm, kanske. Han biter i saker. Kanske nya tänder på väg? Eller har han åkt på samma förkylning som Jim? Vi har just gett honom barn-alvedon och får kolla om han blir på bättre humör av det. Om det funkar så har han troligen ont eller mår dåligt av en förkylning.

Inga kommentarer: