måndag 17 september 2007

Salt och socker

Vi har handlat lite barnmat att ha i reserv och som variation. Idag läste jag lite noggrannare på burkarna och upptäckte att det är både salt och socker i barnmaten här. Hemma i Sverige tillsätts inte salt eller socker i mat för barn under ett år. Njurarna är inte tillräckligt utvecklade för att ta hand om tillsatt salt före ett års ålder. Socker är egentligen inte farligt, men onödigt. Varför vänja dem vid en massa socker så tidigt? Jag råkade köpa en körsbärsdessert vars huvudingredienser är vatten, risstärkelse och socker, med lite tillsatt körsbärsjuice. Tror inte att jag tänker ge den till Daniel. I alla fall inte än på några månader. Eller så får han bara lite, utblandat med något annat. Så gör jag med den saltade maten också, han får ett par skedar blandat med det hemlagade.

Jag är glad att jag ändå planerat att servera mest hemlagat...

Idag har jag gjort en tomatsås att servera till pasta mm, samt en gryta med blandade godsaker. Det blev rätt bra, särskilt tomatsåsen. Den var supergod. Får se vad Daniel säger om det i morgon.

Tomatsås
En burk tomater (efter mycket letande hittade jag en utan tillsatt salt)
1/2 dl röda linser
1/2 dl kikärtor (också svårt att hitta på burk utan salt)
lite vitlökspulver, peppar, torkad basilika
2 msk rapsolja
2 msk olivolja
kokades i 20 minuter och mixades sedan med mixerstav

Gryta
En burk tomater
1/2 dl röda linser
1 dl kikärtor
1/3 dl hirskorn
1/3 dl bovete
1 dl frusna broccolibuketter
2 dl vatten
3 msk rapsolja
1 msk olivolja
lite vitlökspulver, peppar
Kokades i 30 min och mixades med mixerstav
Kommer att behöva spädas med lite vatten vid uppvärmning, men det är ju onödigt att fylla frysen med vatten.

Inga kommentarer: