torsdag 24 april 2008

Trädgårdsarbete

Vi har fått för oss att vi ska göra bakgården bebolig i år. Förra året var det så torrt att det inte växte något gräs där. Det var bara damm. Då användes bakgården endast som hundgård, vilket gjorde att det blev en enda lervälling av det hela när regnet väl kom. Jag tror inte att satt därute en enda gång, var bara ute för att prata lite med Mickey och kolla hans vatten.

I år tänkte vi att Daniel skulle få vara där och springa av sig lite. Det innebär en hel del jobb. Vi har knappt har orkat oss ut och titta ens. Var ska man börja?

Igår fick jag ett ryck och bestämde mig för att ta en sopsäck med mig och plocka skräp. Det är sopdag på torsdagar, så det är ju bra att passa på på onsdagskvällarna. Eftersom jag inte vet hur mycket jobb min rygg tål, så bestämde jag mig för att hålla på i exakt 10 minuter. Det blev alltså 15 minuter. Fyllde två hela sopsäckar, och då hann jag knappt ens börja med alla löv som tagit över.

Jim blev inspirerad, så han gjorde sina 15-20 minuters insats han med. Det känns bra att ha kommit igång.

Roligast var när vi bestämde att slänga ut de gamla, slitna, gröna plastmöblerna som sett sina bästa dagar - för sådär 10 år sedan. "Vi väntar tills det blir mörkt, sa Jim, då brukar det åka runt folk och plocka upp sånt som andra ställer ut till sopbilen!". Så när mörkret föll så åkte möblerna ut. Och det tog mindre än en kvart innan de var borta. Vi är lite oroliga för att de stackare som tog dem blev lätt besvikna när de såg eländet i dagsljus. Hoppas bara att de inte kör tillbaks dem!

Det är kul nu när inspirationen slagit till. Nu tänkte jag göra lite trädgårdsjobb varje dag. Tio-femton minuter på förmiddagen och lite mycket på eftermiddagen/kvällen. Så får vi se vad det går att göra därute. Sommaren 2005 planterade vi en massa blommor, men de överlevde inte särskilt länge. Solen är för stark och jorden för dålig. Det är hård, tät lera, som blommorna har mycket svårt att sprida sina rötter i. Vissa ogräs klarar det bra, och de tar över på nolltid.

Det hade varit roligt om jag kommit på idén att ta före- och efterbilder redan igår, men det gjorde jag inte. Bilderna nedan är från idag, efter förmiddagens jobb.










Daniel är en duktig trädgårdsmästare och han verkar tycka att det är kul att hjälpa till. Han hittade en sopskyffel och började skopa upp löven som jag krattat ihop, och slängde dem i sopsäcken. Duktig pojke!

Inga kommentarer: