söndag 8 februari 2009

Sjuk i USA

Vi kom fram som planerat sent i fredags kväll, efter en ovanligt vilsam resa. Av okänd anledning hade vi nämligen blivit uppgraderade till Business class, vilket innebar en oerhörd lyx när det gäller bekvämlighet, utrymme, mat mm. Daniel sov till och med i flera timmar i sin nedfällda stol som faktiskt blev en riktigt bekväm säng. Själv sov jag bara någon halvtimme, tyvärr.



Mina enda klagomål är att det är så gott utrymme att det inte går att nå prylar i stolsfickan framför sig, när man är fastspänd. Och att Daniels nya säkerhetsbälte inte riktigt är avpassat för denna typ av flygstolar. Den övre remmen ska spännas fast runt stolsryggen och den utfällbara brickan på stolens baksida ska hindra att den åker ned. Men på dessa stolar finns inga matbrickor. Så bältet åkte ner lite hela tiden.
Och så har varken personal eller medpassagerare samma tolerans för omkringspringande barn i business class. Passagerarna vill vila/sova/läsa/jobba och inte bli störda. Om vi betalat för att flyga business hade jag nog inte brytt mig om det, men nu var det lite jobbigt när Daniel ville springa runt och skrika. Jag bara väntade på att någon skulle komma och säga ifrån och skicka bak oss till turistklass. Men det var visst fullt där, så risken var nog inte så stor. På det stora hela uppförde sig Daniel ändå mycket exemplariskt och jag var väldigt, väldigt stolt över honom. Innan vi klev av så sa faktiskt ett par av medpassagerarna också uppskattande att han skött sig mycket bra.
Som väntat hade resan negativ effekt på våra förkylningar. Jag är jättesjuk sedan i går (lördag) eftermiddag, men otrevlig hosta, snuva och feber, och Daniel har dessutom åkt på någon magsjuka. Han verkar dock redan vara på bättringsvägen. Önskar att jag kunde säga detsamma om mig själv.

Nu när jag inte ammar längre kan jag ju använda mig av de amerikanska dundermedicinerna mot förkylning. De funkar faktiskt rätt bra, förrutom att man istället blir utslagen av biverkningarna. Värst är medicinen mot täppt näsa som funkar bra, men som ger en oro i kroppen som gör att jag inte kan sova, trots att jag är jättetrött. Men det kan ju vara trevligt med lite variation i eländet.

Inga kommentarer: