onsdag 18 februari 2009

Akuten

Igår var jag helt klart på bättringsvägen, men idag vaknade jag och kände mig sämre än någonsin, med hög feber, hosta som fick mig att kräkas upp ett spännande skum mm

Jim var på något uppdrag några timmar från stan, så hans syster hämtade Kelsey från skolan så att hon fick ta hand om Daniel medan vi åkte till akuten.

Ni vet hur det är hemma i Sverige när man kommer in med en förkylning. Läkarna är inte så himla glada, det känns som om det finns risk för att man ska bli utslängd med orden "du har influensa, det kan ta två veckor, kom tillbaka om du är döende".

Här fick jag istället dropp och andningsbehandling medan vi väntade på provsvar (de tog typ 8 rullar blod från båda armarna) och röntgenplåtar (4 plåtar på lungorna). Och så fick jag en skål is att äta och salta kex.

Så kom röntgenplåtarna. Jag har lunginflammation i ena lungan. De var inte helt säkra på om de ville skicka hem mig eller lägga in mig, men efter antibiotika i droppet och när febern gått ner så fick jag åka hem. Med stränga order att komma tillbaka i morgon för att se om lunginflammationen verkar gå åt rätt håll.

Nu ska jag testa nya medicinen. Förrutom antibiotikan (som jag ska börja med i morgon) fick jag en hostmedicin, en inhalator och någon sorts tabletter mot slembildning. Sedan är det dags att vila lite, tror jag.

Så så roligt har jag det.

Inga kommentarer: