söndag 30 december 2007

Jetlag och förkylning

Igår slog jetlaggen till. Vi kom i torsdags kväll. Fredagen gick ganska bra, fast vi var trötta på kvällen, både Daniel och jag. Men i går... tröttheten går inte att beskriva. Möjligen att jämföra med den intensiva tröttheten i början av graviditeten, när man kan somna stående mitt i en mening. Så känns det. Hjärnan har gått och lagt sig, det går inte att tänka och det är svårt att prata för det är helt fel ord som kommer ur munnen. Om man nu ens minns vad det var man pratade om.

Gjorde misstaget att sova en liten stund mitt på dagen, och det gjorde bara det hela ännu värre.

Maria kom över med sin familj, och vi gick ut en stund i det vacka vädret. Solen sken och det var runt 10 plusgrader. Jag frös och frös, troligen pga jetlaggen.

Maria var här som utbytesstudent samtidigt som jag, skolåret 1984/85. Nu är hon här och hälsar på med sin man Håkan och barnen Oskar, 11 och Elsa, 8. De började med en vecka i shorts och på beacherna i Florida innan de kom hit till kylan. Nu bor de hos Gail, som var en av Marias amerikanska mammor. De har haft fullt upp. Maria kom hit med Rotary, vars utbytesstudenter får bo i flera familjer. Maria har därför haft fyra värdfamiljer att hälsa på hos.

På nyårsafton ska vi ha en Svensk Lucia/jul/nyårsfest hemma hos min mamma Grace. Maria och jag står för det mesta av maten. Det blir det mesta som brukar finnas på ett svenskt julbord plus saffranskaka och lite annat smått och gott. Gail, Maria och jag var och handlade allt som behövdes till festen. Min shoppinglista var inte särskilt lång, men jag glömde ändå flera saker. Går tydligen inte ens att läsa innantill med jetlag.

På kvällen var vi över hos Maria och åt middag. Vid 9 var det dags att gå hem och lägga trött bebis. Men se det gick inte. Vi har fått en natt med begränsad sömn, för Daniel blev snuvig och kunde inte andas när han låg ner. Jim och jag fick turas om med att sova sittande och hålla i honom. Idag hostar han och nyser. Själv har jag ont i halsen, nyser och är snuvig. Det är farligt att flyga. Jag brukar bli sjuk efter några dagar nästan varenda gång.

Inga kommentarer: