onsdag 29 juli 2009

Bankrån och flygkapning

Det har jag ägnat mig åt sista dygnet.

Man tillhör ju generationen som "kommer ihåg" Norrmalmstorgsdramat. Dvs man vet ju att det hände, känner till Stockholmssyndromet (att gisslan börjar synpatisera med dem som tagit dem till fånga) och... och... Ja, vad var det egentligen som hände? Vilka var det nu igen som rånade banken och tog gisslan, och vad ville de? Och hur länge pågick det?

Jag hyrde dvd:n och tittade. Himla trevliga typer var det i alla fall, bankrånarna. Det är nästan så att man skulle vilja bli gisslan själv. Polisen däremot är fega typer som man inte alls kan lita på. Se filmen själv, tycker jag!

Mindre kul hade gisslan på Lufthansaplanet som kapades 1977 i en film jag såg på TV precis efter, också den baserad på en verklig historia. Inte mindes jag att ryssarna var involverade. Den gisslan skulle jag absolut inte vilja byta med. Och tur att jag inte såg filmen precis innan flygresan.

Inga kommentarer: