tisdag 12 januari 2010

Nu är min bebis tre år!!!

Svårt att förstå, men igår fyllde min lilla bebis tre år.


Tre år sedan han var så här otroligt liten! Det känns som väldigt, väldigt länge sedan, samtidigt som tiden har gått så enormt fort. När man äntligen vant sig vid att ha en liten bebis så var han inte bebis längre.
Tre år sedan alla hemska förlossningssmärtor och nära-döden-upplevelsen (kraftig blödningar = akut operation så fort Daniel kommit ut). Läste någonstans att en av 16 kvinnor fortfarande dör vid barnafödande i vissa utvecklingslände. När man själv varit med om en sådan förlossning så vet man hur nära det kan vara - utan ett välutrustat sjukhus och kunnig sjukvårdspersonal hade jag definitivt varit en i statistiken.

Om jag hade haft råd hade jag skänt en extra slant till Läkare utan gränser en sådan här dag, men det får räcka med att jag ger en slant varje månad. Vem vet, kanske bidrar det till att rädda livet på någon som är i samma sits som jag var i då.

Nu till något roligare. Daniels födelsedag har firats i 3 dagar. Först med fest i söndags, då kusiner och låtsaskusiner kom över och lekte så att det stod härliga till. Och vad med presenter han fick, min lilla treåring!!! Har aldrig sett på maken. Han har lekt och lekt och lekt tills han är helt slut sedan i söndags. Går knappt att få med honom till dagis på mornarna, han ser ju en leksak efter den andra och kan inte sluta leka.

Ett varmt tack till alla som bidragit med allt skojigt! Bilder på presenter kommer, jag lovar!

I går inträffade alltså själva födelsedagen. Dagen till ära kom det sedan länge saknade paketet med julklappar från USA. Det skickades från USA 7 december, tullen la beslag på det runt den 13 december och sedan fick posten det den 3 januari (tack för det, Tullen!). Därefter bestämde sig posten för att det var ett företagspaket som skulle köras ut, vilket misslyckades eftersom de inte hade min postkod (de skulle möjligen inte kunna kolla med kollegorna som delar ut posten?), varefter det gick till postens företagscenter i Globen, som skickade en avi. Jag ville inte åka till Globen, utan ringde och bad dem skicka det till mitt paketutlämningsställe ca 200 meter hemifrån. Inga problem. Det skickades - via Malmö!!! (Miljövänligt att skicka paket fram och tillbaka på det sättet? Knappast!) Och nu kom det alltså lagom till födelsedagen. Daniel fick öppna paket igen. Inga problem, det gör han så gärna. Det blev fler kul saker för Daniel att leka med. I detta paket var en jättesöt Wall-E-figur en av favoriterna. Den andra var en batteridriven lastbil som kan manövreras med spakar på en kontrollpanel som sitter fast med en sladd.

Idag kom paketet med födelsedagspresenter från USA. Det innehåll bl.a. denna fantastiska leksak, perfekt med barn som lekt sig övertrötta senaste dagarna - den sköter sig själv, och Daniel och jag har suttit i timmar och bara tittat:



Tack Jim! Vi behövde det här.

Inga kommentarer: