torsdag 20 augusti 2009

Hur kan allt gå så fel?

Man hade kunnat tro att det var måndag igår. Eller kanske fredagen den 13de?
Jag skulle bara jobba 2,5 timmar på förmiddagen och hade precis lagom med arbetsuppgifter att hinna med. Alla naturligtvis viktiga och brådskande. Men det gick inte riktigt som planerat.

Först började det med en trotsig 2,5-åring som inte ville något av det jag ville när vi skulle gå hemifrån. Han ville inte ha den färgen på vällingflaska, inte de byxorna eller den tröjan. Borsta tänderna ville han absolut inte och skor tänkte han minsann INTE ha på sig.

Vi var nästan 20 minuter sena till dagis... Alltså 20 min senare än planerat till jobbet. Och där började det jävlas på allvar.

Först ringer en person i vår vetenskapliga kommitté och säger att han missat att skicka in en bedömning, deadlinen var dagen innan. Kunde jag möjligen skicka bedömningsblanketten igen per e-post? Det kunde jag inte. Eller snarare, jag kunde skicka, men han fick dem inte, trots flera försök från olika e-postadresser och eftersök i hans spamfilter mm. Fick ta till nödåtgärden att lägga upp blanketten på vår hemsida så att han kunde hämta den därifrån. Lite onödigt pyssel som normalt kan ta kanske 3 minuter. Nu gick det inte alls. Först meddelade min dator att den tänkte starta om sig. Sedan gick det inte att logga in på hemsidan och sedan ville den inte ladda upp blanketten. Det tog nästan en halvtimme.

Vid det laget började vi inse att vår ordförande skulle ha varit på plats för nästan 45 minuter sedan för att skriva på 79 mycket viktiga brev som en kollega skrivit ut under morgonen. Men hon var alltså inte där. Och det ramlade in mail från henne, vilket tydde på att hon satt och jobbade någonstanns. Ringde, och fick svaret att "va, men jag fattade det som att ni hade något problem med brevet och inte hade skrivit ut dem, och att jag alltså inte skulle komma!." Vet fortfarande inte hur det missförståndet uppkommit (är hon synsk, tro?), men hon fick sätta sig i bilen och komma in.

Väl på plats började hon skriva sin namnteckning, men klagade snart på att texten på sidan kladdat av sig. Vid en närmare kontroll visade det sig att en textrad på varje sida inte var fixerad, utan alltså kletade. Det var bara att ringa efter service på kopieringsmaskinen, och vår ordförande fick åka igen med oförättat ärende.

Nu var det bara att ge upp och åka till stallet istället. Men endast 1 sak på "att göra"-listan avbockad istället för 8. Hur kan så många saker gå så fel på bara två timmar?

Inga kommentarer: