fredag 26 juni 2009

Eldflugorna är tillbaka!

Häromkvällen gladde vi oss åt två eldflugor som tagit sig till vår trädgård. De sätter igång med sin ljusshow i tidig skymning och fortsätter till sent på nätterna. När jag var här som utbytesstudent 84-85 så minns jag hur vi försiktigt fångade eldflugorna och lät dem sitta på våra händer. Då var det fullt av eldflugor överallt.

De senaste somrarna minns jag inte att jag sett en enda.

Nu hoppades vi att alla blommor skulle locka hit lite fjärilar, eldflugor och gärna även kollibris! Har inte sett en enda kollibri sedan 1985, så det vore på tiden.

Vi har lyckats locka till oss massor av fåglar och en och annan fjäril. Och de senaste kvällarna har det varit fullt av eldflugor här. I går kväll åt vi en mycket sen middag ute, Jim och jag. Stjärnorna, eldflugorna och värmeljusen tindrade i kapp. Maten - en enkel tomat och mozzarellasallad - var gudomlig. Det hela gav nästan en overklighetskänsa, var vi på semester på någon svindyr resort någonstans?

Inga kommentarer: