onsdag 18 mars 2009

Resfeber och andra sjukdomar

Resfebern börjar ge sig till känna. På fredag är det dags att lasta bagaget och dra iväg hem till Sverige igen. Nej, jag har inte börjat packa ännu. Det gör jag i morgon kväll, när Jim kommer hem från jobbet. Han får hålla Daniel ur vägen när packning pågår.

Hoppas bara att Jim är frisk i morgon. Det är lite si och så med den saken just nu. Och han är inte ensam. Hörde att några bekanta skulle äta lunch på en restaurang som visade sig vara stängd pga sjukdom, och sjukhusens akutmottagningar är visst fulla av influensadrabbade. Svägerskan var till akuten i måndags pga sjukdom, och kom hem med antibiotika, hostmedicin mm och lyckades pallra sig till jobbet idag.

Daniel är det däremot full fart på igen, trots lite hosta. Och själv har jag ont i halsen, ont i huvudet och... Nej, det är nog bara inbillning, inbillar jag mig. Eller allergi. Allergisäsongen har startat här, och i morse tog jag faktiskt en allergitablett och mådde bättre efter någon timma.

När vi ändå är inne på sjukdom och akutmottagningar. Ni minns Daniels 6 besök på akuten i oktober och november? Vi har ju fått div betalningspåminnelser för dem, trots att försäkringsbolaget sagt att de ska betala. Efter lite påstötningar ringde en kvinna från försäkringsbolaget häromdagen och bad oss faxa över alla påminnelser, så skulle hon kolla hur det gått. Hon berättade vad hon trodde att problemet var: Läkarkostnader är tydligen förhandlingsbara i USA. I alla fall enligt försäkringsbolagen. Så deras amerikanska agent betalar inte räkningarna rakt av, utan kontaktar sjukhusen för att förhandla om priset. Det brukar leda till att sjukhusen skickar påminnelser direkt till patienten och påminner patienten om att han/hon minsann är betalningsansvarig. Detta i förhoppning om att patienten betalar och sedan begär ersättning från försäkringsbolaget i efterhand. På så sätt får sjukhusen fullt betalt och behöver inte förhandla med försäkringsagenten. Kan ju vara bra att veta...

Vi ringde sjukhuset för säkerhets skull och kollade idag. Alla räkningar är betalda. Puh!

Nu återstår bara min egen räkning på 1 500 dollar för lunginflammationen. Vi tänkte försöka ett annat angreppssätt denna gång. Återkommer med rapport om hur det går.

Inga kommentarer: