måndag 15 mars 2010

Våren kom och gick

Vi är i USA igen sedan en dryg vecka. Resan gick mycket bra, även om jag tänker försöka undvika att flyga över New York igen. Usel service. Missade anknytningsflyget. Vi lyfte 1,5 timme sent från Arlanda, men även om vi landat i tid i NY hade jag missat plan nr 2 eftersom det tog så himla lång tid att gå igenom passkontrollen. Och så bytte de gate för nya planet. Inte bara gate, utan även terminal. Jättekul att först tillbringa 45 minuterna med att långsamt snigla sig igenom säkerhetskontrollen in till den terminal som de angav 90 minuter innan flyget skulle gå, för att sedan få reda på att jag måste till en annan terminal! Som tur var gick det bussar mellan terminalerna, och tog man dem behövde man inte gå igenom säkerhetskontrollen igen.

Som tur var hade vi hotellrum i Cincinnati. Det var skönt att slippa en tvåtimmarsresa med bil efter ankomst. Bra med kontakter i hotellbranchen...

Våren och vi anlände samtidigt. Den sista snön smälte bort samma dag som vi kom. Och efter flera veckor av gråmulet väder och regn/snö kom äntligen solen. Vi hade över 15 grader hela förra veckan, 20 grader en dag. Helt otroligt skönt att slippa alla vinterkläder och bara kunna öppna dörren och gå ut. Inget slagsmål med lillkillen om överdragsbyxor, mössor eller vantar. Att kunna gå ut och sätta sig i solen en stund i bara t-shirt.


Allt möjligt grönt börjar sticka upp i trädgården. Troligen en hel del ogräs, men jordgubbsplantorna, nattljusplantorna och dagliljorna verkar ha klarat sig bra. Irisarna och några fårlökar har börjat sticka upp ljusgröna spiror. Och clematisen skjuter små blyga skott.
Daniel älskar att vara tillbaka hos pappa och systrarna. Han ÄLSKAR pappa. Det är BARA pappa som får byta blöja, lägga honom och hjälpa honom med kläderna. Om jag säger "jag älskar dig Daniel" så svarar han "jag älskar PAPPA!!!" Tur man inte är den svartsjuka typen. Han älskar Mickey the dog också, säger han. Men jag är inte helt säker på att kärleken är helt besvarad.


Pappa har tagit med Daniel till lekparken flera gånger.












I fredags kom regnet, med blixt och dunder. Och sedan blev det kallt. Bara runt 10 grader. Låter inte så illa, men med hög luftfuktighet blir det råkallt. Ååååh vad jag önskar att våren ska komma tillbaka, det var ju så underbart. Men kanske mot slutet av veckan. Hoppas, hoppas.

Idag har jag föreläst om alternativ till djurförsök på en Rotary-lunch. Det var riktigt kul, runt 50 pers var där. De lyssnade och ställde några frågor, så jag hoppas att de tyckte att det var intressant.

Inga kommentarer: