torsdag 8 januari 2009

Årets första vecka

Sådana ska man inte publicera på internet, för då kan det gå illa. Folk kan ju få för sig att kolla om man faktiskt gör vad man lovar... Men kanske jag borde ha som nyårslöfte att åtminstone rapportera veckans händelser på bloggen en gång i veckan? Här kommer ett kort svep över årets första vecka i alla fall.

Det började med att jag fick fira in det nya året helt själv, för Daniel somnade kl 23.35, vid ett tillfälligt uppehåll i raketuppskjutandet utanför oss. Nej, nu ljög jag faktiskt, jag firade ju in nya året med Jim på telefon. Dock svårt att höra vad vi sa eftersom rakethysterin återupptogs vid midnatt. Det dundrade och smällde rätt ordentligt.

På nyårsdagen kom pappa över en vända och umgicks över middag och fika. Daniel tycker mycket om sin morfar och vill gärna sitta med honom i soffan. Gamla tråkiga morsan är inte mycket att ha när man kan busa med morfar!

Daniel har gått på dagis de få vardagar som inträffat mellan alla helgdagar. När han varit hemma har mycket tid ägnats åt att leka med vatten. Han har lärt sig hälla vatten med stor precision och vet exakt hur mycket han kan hälla i sitt glas utan att det rinner över. Det är även roligt att tvätta sig och borsta tänderna, och det ska spottas efter vart och vartannat borsttag med tandborste. Även dockan han fick i julklapp behövde en ordentligt tvätt - men disktrasan i kökshon. Daniel berättade i detalj för mig vad han gjorde och nämnde många kroppsdelar vid namn: fotan, handan, näsan, munnan, hår osv. Dockan blev ordentligt skrubbad. Tyvärr fick jag ingen bra bild på Daniels supergrepp med tummen i ögat på dockan...

Idag fick Daniel en pulka i tidig födelsedagspresent av morfar. Det blev pulkåkning efter dagis och det var tydligen väldigt, väldigt roligt. Termometern visade på -6 grader och jag blev snabbt kall trots att jag rörde på mig ordentligt (hur kan en tvååring i en pulka vara så tung att dra???) och föreslog att vi skulle gå in och äta pannkaka. Men se det ville inte Daniel: "Nej in, nej kaka! Åka! Åka mera!" Nu hoppas vi på mer och bättre snö så att pulkan glider lite lättare. Kameran fick inte följa med ut, det var för kallt och mörkt. Men vi övade lite inne först.

Inga kommentarer: